Pečte zdravšie. 10 spôsobov ako znížiť množstvo cukru pri pečení

Chcete zdravšie piecť? Netreba sa hneď uchyľovať k radikálnym riešeniam, všetkým druhom bezlepkových múk alebo celému bio oddeleniu v obchode. Nie. Začnite jednoducho. Nebude vás to stáť vôbec nič. A navyše ušetríte. Jednoducho – začnite znižovať množstvo cukru v receptoch.

Tento článok je váš „sprievodca“ úpravou množstva cukru.  Lebo to, že radi pečiete, ešte neznamená, že musíte mať v každom koláčiku viac cukru ako je potrebné.

V tomto článku vám poskytujem niekoľko užitočných tipov, ako správne upraviť, znížiť množstvo cukru pri pečení tak, aby ste mali zdravší koláčik a stále s fantastickou chuťou.

Existuje totižto niekoľko faktorov, ktoré treba pri úprave množstva cukru pri pečení zvážiť. Znie to komplikovane? Nemajte strach. V skutočnosti je to veľmi, veľmi jednoduché a postupne nad všetkými faktormi budete uvažovať automaticky. Tento článok vám len trošičku pomôže zorientovať sa 🙂

Čítajte. Aplikujte.

POZNÁMKA: Na pojem „cukor“ sa v tomto článku vzťahuje kryštálový cukor/práškový cukor. Nie všetky druhy sladidiel.

.

V tomto článku sa dozviete…

Odoberte polovicu (nie však vždy, myslite aj na ostatné faktory)

Pri zdravých receptoch pozor na úpravu množstva cukru

Do sušienok netreba pridávať príliš veľa cukru

Množstvo cukru závisí aj od vašich osobných preferencií a chutí

.

Upravujte množstvo cukru podľa:

.

4 základné tipy, ktoré by sa vám mohli zísť pri úprave množstva cukru

.

Odoberte polovicu

.

Toto pravidlo platí takmer vždy. Je to najjednoduchší spôsob, ako upravovať pomer cukru a mať koláčik o niečo zdravší. Toto pravidlo sa dá uplatniť takmer pri každom koláčiku.

Ak chcete toto pravidlo uplatňovať, musíte myslieť aj na ďalšie faktory (popísané nižšie), ktoré znižovanie množstva cukru zásadne ovplyvňujú. Väčšinou teda stačí ubrať polovicu. Ale niekedy treba ubrať aj viac. A niekedy je lepšie neuberať nič 😀

.

Pri zdravých receptoch pozor na úpravu množstva cukru

.

Zdravé recepty, resp. vegan, vegetarian, raw a podobne.

Pri týchto receptoch sa predpokladá, že autori receptov buď klasický cukor zamenili za iné sladidlo (napr. stevia, med, agáve…) alebo množstvo cukru znížili. Väčšinou hlavnú rolu však hrajú alternatívy cukru. A zníženie množstva cukru nemusí byť v týchto receptoch vždy pravidlom.

Niekedy sa na foodblogoch s takýmito receptami objavia aj nové prevedenia klasických koláčov. Napríklad tento Vegan veľkonočný baranček z blogu Surová dcérka. Do tohto barančeka síce ide veľké množstvo múky a mlieka, ale aj tak by som ja osobne znížila množstvo cukru. Z 200 g minimálne na 120 g, aby sme príliš neriskovali 🙂

Ale samozrejme, závisí to aj od vašich osobných preferencií a chutí. Ak máte radšej sladšie, dajte viac cukru. Ale na väčšie množstvo ako to, ktoré je písané v recepte, by som už nešla 🙂

.

Pečte zdravšie. 10 spôsobov ako znížiť množstvo cukru pri pečení

Sušienky nie sú náročné na cukor

.

Sušienky sú samy osebe vďačná dobrota. Chrumkavé, vláčne, ku káve či ku kakau. Jednoduché. Dokonalé. A navyše do nich netreba pridávať veľa cukru.

Napríklad do týchto orechových sušienok ide len 60 g cukru a boli úplne dokonalé. Ani horké. Ani príliš sladké. Také akurát. Pridaný cukor vynahrádzali kúsky sladkej čokolády, preto ak by ste chceli použiť horkú čokoládu s vysokým podielom kakaa, odporúčam pridať viac cukru.

Do týchto maslových sušienok s pomarančovou kôrou z blogu Lenivá kuchárka ide napríklad len 40 g cukru. Ak pôjdete nižšie, dozviete sa aj o pravidle ohľadom citrusového ovocia a množstva cukru. Ide o to, že ak je jednou z hlavných ingrediencií šťava z citrusového ovocia, množstvo cukru bude väčšie.

Toto pravidlo by platilo v prípade, ak by sa do týchto sušienok pridávala aj šťava z pomaranča. Lebo pomarančová a citrónová kôra, pokiaľ viem, nie sú kyslé, ale skôr sa do koláčov pridávajú pre väčšiu chuťovú rozmanitosť, pretože skutočne dokážu „oživiť“ nejeden dezert.

.

Závisí to aj od vašich osobných preferencií a chutí

.

Nie vždy musíte recepty striktne dodržiavať. Z vlastnej skúsenosti vám to síce odporúčam (veď pre istotu), ale pri upravovaní množstva cukru máte voľnejšiu ruku.

Samozrejme, musíte vedieť, ako na to. K tomuto vám pomôže tento článok.

A niekedy vám stačí iba intuícia a cukor môžete pridať od oka. Pri koláčoch, tortách a zložitejších dezertoch vám to neodporúčam. Ale pri takej ovsenej kaši je to čisto len na vás. Alebo pri pudingu, horúcej čokoláde, palacinkách, lievancoch a podobne.

Vždy však myslite na to, že všetkého veľa škodí a taktiež nie vždy je 10 g cukru ideálnym riešením. Predsa len stále rozprávame o pečení a tam sa to bez sladkého nezaobíde 🙂

.

———————————————————————–

CHECK-LIST: Podľa čoho upravovať množstvo cukru a piecť zdravšie

Chceš si otestovať tieto tipy a rady v kuchyni?

Zadaj sem svoju e-mailovú adresu a ja ti pošlem e-mail s check-listom vo forme PDF, aby si si pred každým pečením mohol skontrolovať, či si na nič nezabudol 🙂

Hor sa za lepším a jednoduchším pečením 🙂

    *kliknutím na tlačítko "potvrdiť" vyjadruješ súhlas s ochranou osobných údajov - nájdeš nižšie, v pätičke

———————————————————————–

.

.

6 faktorov, ktoré musíte zvážiť pri každej úprave množstva cukru

.

Upravujte množstvo cukru aj podľa toho, akú sladkú máte čokoládu

.

Čokoláda je pri pečení veľmi používaná surovina. A vo veľkej časti receptov, ktoré vyskúšate, sa bude určite nachádzať.

Pri úprave množstva cukru si na ňu však musíte dávať pozor. Množstvo cukru v receptoch s použitím čokolády často závisí najmä od nej. Musíte ho upravovať podľa toho, aká sladká je vaša čokoláda, resp. koľko obsahuje kakaa. Skrátka musíte vedieť, koľkopercentná je vaša čokoláda.

Ukážeme si to na konkrétnom príklade. Napríklad na tomto recepte na bezlepkové fazuľové brownies z blogu Jesslicious kitchen.

V recepte sa píše, že budeme potrebovať 100 g kokosového alebo trstinového cukru. V tomto prípade by som množstvo cukru neznižovala, hoci 100 g cukru je dosť.

POZNÁMKA: Hnedý cukor (väčšinou trstinový) je v podstate rovnaký ako obyčajný rafinovaný (biely) cukor. Hnedý cukor obsahuje melasu, ktorá spôsobuje hnedé zafarbenie. Táto melasa sa pri rafinácii odstraňuje za vzniku bieleho cukru. V melase sa síce nachádzajú vitamíny a minerály, ale iba vo veľmi malom, nepatrnom množstve.

Všimnite si totiž aj ďalšie ingrediencie. Medzi ingredienciami sa nachádzajú: 70-percentná čokoláda, kakao a espresso. A ešte aj čierne/červené fazule, ku ktorým sa nemôžem veľmi vyjadrovať, keďže nemám s nimi pri pečení žiadnu skúsenosť.

Ak by sme teda pri všetkých týchto ingredienciách znížili množstvo cukru na polovicu (50 g cukru), je dosť možné, že výsledná chuť brownies by bola priveľmi horká. Preto je v tomto prípade toto množstvo cukru v poriadku a netreba ho upravovať.

Ak by ste však použili namiesto 70-percentnej čokolády obyčajnú čokoládu na varenie (asi 40-50 percentnú), množstvo cukru môžete znížiť aj na 80 g. Ale netreba to preháňať a treba si dať pozor, aby nám úprava množstva cukru nezmenila výslednú chuť – ak si to tak sami neželáme.

Pri mojom recepte na klasické čokoládové brownies som vychádzala z receptu, v ktorom sa píše 200 g cukru aj napriek tomu, že je v recepte použitá 50-percentná čokoláda.

200 g cukru a 400 g sladkej čokolády spolu v jednom koláči je priveľa asi na každého, tak som dávku cukru o dosť znížila a nakoniec som dala iba 80 g cukru.

A poviem vám, že brownies boli dosť sladké aj s 80 g cukru. Použila som totiž klasickú čokoládu na varenie (50-percentnú); bolo vhodné použiť menej cukru.

Ak by ste však použili napríklad 70-percentnú čokoládu, množstvo cukru by som znížila len na 120 g alebo by som ho neznížila vôbec.

.

Upravujte množstvo cukru podľa množstva kakaa

.

Priznám sa, že keď som prvýkrát piekla tento domáci kinder mliečny rez, dala som iba 60 g cukru. Aj napriek tomu, že v recepte písali 100 g a 50 g kakaa (čo je polovica klasického balenia).

No nie vždy sa to znižovanie cukru oplatí. A tak to bolo aj v tomto prípade – korpus bol veľmi horký. A v kombinácii s neosladenou tvarohovou plnkou to nebol ten najlahodnejší dezert sveta.

Takže čo sa týka kakaa v receptoch – radšej opatrne.

A množstvá cukru v prípadoch, kde je hlavnou ingredienciou kakao, radšej nemeňte.

Všetko závisí od toho, v akom množstve sa kakao v recepte nachádza. Lebo predsa len 2 čajové lyžičky kakaa pri zmene množstva cukru nezavážia až tak, ako polovica balenia kakaa.

.

Upravujte množstvo cukru podľa už sladených ingrediencií

.

Toto sa týka najmä takých receptov, ktoré obsahujú gaštanové pyré alebo tvaroh.

Ak kúpite tvaroh už sladený, je jasné, že netreba doň už sypať ďalší vanilínový cukor, hoci je tak písané v recepte. A ak ten osladený tvaroh ide do nejakej smotanovej plnky, tiež treba myslieť na prispôsobenie množstva cukru.

Ukážeme si to však teraz na príklade s gaštanovým pyré v tomto recepte na famóznu gaštanovú tortičku.

V tomto recepte sa ráta s tým, že kúpite už sladené gaštanové pyré, preto sa už do plnky ďalší cukor nepridáva. Ak by ste však kúpili nesladené gaštanové pyré, je potrebné rátať s ďalším množstvom cukru.

.

Pečte zdravšie. 10 spôsobov ako znížiť množstvo cukru pri pečení

Upravujte množstvo cukru podľa kyslosti ovocia

.

Ovocie je samozrejmou súčasťou takmer každého dezertu či koláča. Zväčša si plní svoju úlohu ako súčasť topingu alebo priamo v koláči.

Občas sa však pridáva aj priamo do koláča alebo krémov.

Čo sa týka používania ovocia pri pečení a závislosti cukru od neho, ide najmä o to, aké sladké či kyslé je ovocie.

Ak sú jahody kyslejšie, budete musieť množstvo cukru vyvážiť tak, aby kyslejšie jahody pôsobili osviežujúco – čiže zvyšok koláča bude sladší. Ale netreba to s tým cukrom, samozrejme, preháňať. A ak by boli kyslejšie jahody v kréme, tiež treba dať viac cukru.

Ak by ste pripravovali napríklad ovocné crumble a ovocie by bolo kyslejšie, je potrebné dať tiež viac cukru. Napríklad crumble z mrazeného ovocia sa robí tak, že ovocie s cukrom pripravíte podobne ako horúce maliny.

Jednoduché pravidlo: čím kyslejšie ovocie, tým viac cukru.

Samostatnou kapitolou sú však banány. Banány sú samy osebe dosť sladké, najmä ak sú prezreté.

Preto napríklad pri banánovom chlebe alebo banánovom koláči z ovsených vločiek to netreba s cukrom preháňať. Ale ani pri banánových dezertoch vám neodporúčam cukor vynechať úplne. Radšej.

.

.

Upravujte množstvo cukru podľa citrusového ovocia

.

A konečne sa dostávame k tomu najzásadnejšiemu, čo sa týka problému cukor vs. ovocie. A to je: citrusové ovocie.

Nedávno som piekla tento citrónový tart, do ktorého malo ísť presne 120 g cukru. A aj 120 ml citrónovej šťavy – čo je pomerne dosť.

Ja, zvyknutá upravovať pomer cukru vždy a všade, som znížila množstvo cukru asi na 80 g. Hádajte čo sa stalo. Áno, citrónový krém bol superkyslý a vôbec nechutil dobre.

Takže jednoduché ponaučenie: ak hlavnú rolu v krémoch a koláčoch hrajú citrusové plody alebo ich šťava, množstvo cukru oproti pôvodnému množstvu neznižujte.

Pečte zdravšie. 10 spôsobov ako znížiť množstvo cukru pri pečení

.

Aj od droždia závisí množstvo cukru – svojím spôsobom

.

Droždie má v kuchyni veľké opodstatnenie. Môžete ho použiť do domáceho chleba, do kysnutých buchiet s lekvárom, do lievancov, do domácej pizze… Ja mám zatiaľ s droždím veľkú skúsenosť, čo sa týka lievancov, a dovolím si povedať, že čo to viem aj o kysnutých buchtách.

Ak pripravujete klasické cesto – droždie nepotrebujete. Ale ak chcete pripraviť nadýchané lievance, niečo na vykysnutie potrebovať budete. Droždie. Čo sa týka sladenia lievancov, cesto na lievance je podobné ako to palacinkové, až na to, že obsahuje kvások, a teda aj droždie.

Droždie má výraznú chuť aj arómu, je teda potrebné pridať viac cukru. Pri sladení lievancového cesta sa musíte riadiť chuťami a intuíciou. Jednoducho budete pridávať cukor dovtedy, kým nebude sladkosť cesta silnejšia ako výrazná chuť droždia.

Čo sa týka kysnutých pečených koláčov, ako napríklad už spomínané kysnuté pečené buchty s lekvárom, nepridáva sa tam cukru príliš veľa.

Je to práve z dôvodu, že vo vymiesenom ceste, kde je veľa múky, sa chuť droždia stratí, a aj z toho dôvodu, že tieto tradičné kysnuté dobroty väčšinou nepotrebujú až tak veľa cukru. Napríklad do kysnutých buchiet ide iba 50 g cukru a ešte sladký lekvár 🙂

Zhrnutie

.

Možno sa teraz cítite trochu zahltení veľkým množstvom informácií. Tak si to poďme všetko pekne zhrnúť 🙂

  • Odoberte polovicu (nie však vždy, myslite aj na ostatné faktory)
  • Pri zdravých receptoch pozor na úpravu množstva cukru
  • Do sušienok netreba pridávať príliš veľa cukru
  • Množstvo cukru závisí aj od vašich osobných preferencií a chutí

Upravujte množstvo cukru podľa:

  • … podľa toho, akú sladkú máte čokoládu
  • … podľa množstva kakaa
  • … podľa už sladených ingrediencií
  • … podľa kyslosti ovocia
  • … podľa citrusového ovocia
  • … podľa droždia

Odskúšané. Overené. Užitočné. Prečítané?

Aplikujte. Vychutnajte.

.

Majte sa najsladšie, ako sa dá 🙂

Laura